- El
model més complet del procés de composició és el presentat per Linda Flower i
John R. Hayes (1981).
- L'any 1996, J. Hayes el va
actualitzar afegint-li un component actitudinal que incloïa les
actituds i les emocions que ens mouen i ajuden a escriure.
- És el
model més difós i aplicat a l'ensenyament.
-
Aquest model descriu detalladament les diverses operacions intel·lectuals
que realitza un autor per escriure un text.
- Està format per diversos processos i
subprocessos mentals bàsics, organitzats jeràrquicament.
-
Aquest model sosté que l'acte d'escriure està compost per:
- La situació de comunicació: conté tots els elements externs a l'escriptor:
- El problema retòric: conjunt de circumstàncies que fan que un subjecte decideixi escriure.
- El text: el que s'escriu, és la resposta o solució que es dóna a aquest problema. Una anàlisi correcta de tots els aspectes anteriors és el primer pas per a elaborar la solució del problema (text).
- La memòria a llarg termini de l'escriptor: inclou els coneixements que l'escriptor posseeix registrats i emmagatzemats en el cervell, sobre:
- Contingut temàtic.
- L'audiència.
- Les diferents estructures textuals que està utilitzant.
- El traçat de les lletres.
Com a futurs mestre em de tenir en compte que com més petits siguin els alumnes, més escassos seran els coneixements que tindran emmagatzemats a la memòria; per aquest motiu la intervenció del mestre en el procés d'elaboració del text es imprescindible.
- Tres processos bàsics:
- Subprocessos: Generar, Organitzar i Formular objectius.
- En l'àmbit d'escolaritat, el procés d'escriptura es farà en grup, en veu alta (els nens aniran generant diferents idees), després es definiran els objectius, s'organitzarà el contingut del text, i mentrestant, el mestre pot anotar algunes dades o paraules a la pissarra.
- compondre paraules.
- organitzar mentalment el text.
- components lèxics i sintàctics.
- components de cohesió textual.
- Es valora: el contingut i l''assoliment d'aquests, la possibilitat de ser comprès pels lectors, la coherència, la cohesió, l'expressió lingüística general, l'estil, l'ortografia, etc.
- Es compon de dos subprocessos: avaluació i revisió.
És bo saber que quan ens decidim per escriure un text no es pot escriure el primer que se'ns passa pel cap. Cal seguir un procés: el primer seria la planificació, saber el que es vol escriure i com. Després, una vegada ho tenim clar redactar, transformant les idees mentals en comprensible per al lector. I finalment, quan ja està el text redactat, fer una revisió per poder modificar o millorar allò que es cregui convenient.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada